JAKI JEST KOSZT PRODUKCJI FILMU?

Koncepcja to klucz do wyceny

A ile to kosztuje? - odpowiedź na to pytanie jest często jedynym wyznacznikiem do podjęcia decyzji o zainwestowaniu (lub nie) w film reklamowy.  I oczywiście bardzo szybko może paść konkretna kwota. Jeśli jest to jedyne ustalenie, mamy do czynienia z realizacją filmu bez koncepcji, czyli najczęściej filmem odtwórczym, zrealizowanym w szybkim tempie, którego koszt produkcji będzie stosunkowo niski - w końcu o wyborze zadecydowała cena...

 

Chcesz film reklamowy. Wiesz, że Twój budżet na film to np. 5 tyś. Dzwonisz do kilu firm produkujących filmy reklamowe i pytasz, za ile wykonają dla Ciebie film o firmie. Okazuje się, że jedna z firm zrobi dla Ciebie film za 3,5 tyś, więc zachęcony perspektywą zaoszczędzonych pieniędzy, nie namyślając się długo, zlecasz realizację filmu właśnie tej firmie. Myślisz sobie - Świetnie! Zlecenie odbywa się szybko, sprawnie i tanio i dostajesz gotowy produkt. W branży video sprawdza się powiedzenie jaka cena taki towar. Można wyprodukować film np. o długopisach w cenie 1 tyś ale można też wyprodukować film o tych samych długopisach za 100 tyś pln.

 

W pierwszej kolejności warto określić zakładany budżet, jaki chcą Państwo przeznaczyć na film. Pomoże to w TRAFNYM przygotowaniu koncepcji na film. Chcemy uniknąć sytuacji, gdzie przedstawimy pomysł, który okaże się Państwa zdaniem doskonały, natomiast wg naszej wizji koszt produkcji i postprodukcji wyniesie np. 30 000 pln, a Państwo zakładali (czego my nie wiedzieliśmy) np. 3 000 pln i wyjdzie na to, że nasz pomysł mimo, że przypadł Państwu do gustu, jest z przyczyn finansowych niemożliwy do zrealizowania.

 

Dlaczego to takie ważne? Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie: w zarysie scenariusza do filmu reklamowego np. fotelików dla dzieci, może być opisane ujęcie do sceny, w której kobieta odwozi dzieci do przedszkola. Przy niskim budżecie możemy wyobrazić sobie np. vana lub kombi marki Ford, w którym młoda kobieta z dwójką dzieci jedzie do przedszkola. Finalnie okaże się, że to bardzo ładna scena w całym filmie, której koszt wyniósł 2500 zł, a cały film obejrzało 800 osób – świetny wynik! Natomiast wiedząc, że klientowi zależy na bardziej „odjechanej” scenie i mamy odpowiednie środki do jej zrealizowania, będziemy myśleć raczej o czerwonym Ferrari F50, które prowadzi zwariowana staruszka, a dzieci to ruda dziewczynka z kręconymi włosami żująca gumę balonową, chłopiec to 8-letni wzorowy uczeń w dużych okularach, natomiast samo ujęcie podjazdu pod przedszkole to drift na polnej drodze w góralskiej wsi, a w tle słychać AC/DC - Highway To Hell. Koszt produkcji i postprodukcji tej jednej sceny to np. 8 000 pln, a film obejrzało w efekcie 800 000 osób. Jedna i druga scena spełniła swoją rolę, na tyle, na ile pozwolił na to budżet.

 

Dla jeszcze lepszego zobrazowania kwestii kosztów produkcji podsyłam przykład realizacji podobnych filmów, dla tego samego klienta, w różnych budżetach.

 

Przykład wyprodukowanych przez nas filmów dla tego samego klienta – niski budżet

 

https://www.youtube.com/watch?v=peDsMkd3XiI

https://www.youtube.com/watch?v=uad6QKkN3AA

 

Przykład wyprodukowanych przez nas filmów dla tego samego klienta – średni budżet

 

https://www.youtube.com/watch?v=pXxjsFl1oEY

https://www.youtube.com/watch?v=-Cu6FEaFFQs

 

Po określeniu zakładanego budżetu, w dalszej kolejności chcemy poznać klienta, określić założenia, cel, styl, porę roku, koszty zewnętrzne, poziom zaawansowania postprodukcji etc. - to wszystko pozwoli w kolejnym etapie doprecyzowanie pomysłu, jakości produkcji i efektu końcowego.

 

 

Wniosek?

Jesteśmy wstanie wyprodkukować każdy film w zależności od budżetu jaki można przeznaczyć na jego produkcję.

Design & Copywrite by ADVERTSPACE 2019

Inne ARTYKUŁY:

Co wpływa na cenę filmu

Film Promocyjny

Film Reklamowy

Film Produktowy

Film Referencyjny

Film Korporacyjny i wizerunkowy

Wideorelacje

Film rekrutacyjny

Animacje 2D

ZADZWOŃ!
 +48 61 250 44 13